6. třída - Vědecké okénko
1. hodina: Pohyb vody v rostlinách
DONESTE SI: VLASTNÍ ŠIŠKU
1. Může růst rostlina bez vody? Odpověď zdůvodněte.
2. Kolik vody rostliny obsahují?
3. Čím přijímá rostlina vodu?
PŘEČTĚTE SI:
- Vodní režim rostliny zahrnuje příjem vody rostlinou z okolního prostředí, vedení (pohyb) vody v rostlině a výdej vody z rostliny do okolního prostředí. Rostlina vodu neustále přijímá a vydává.
- Většina rostlin má tkáně nazývané dřevo a lýko, které dopravují vodu a živiny do všech částí rostliny. Dřevo se skládá z kanálků dopravujících vodu od kořenů vzhůru a lýko rozvádí živiny po celé rostlině.
- I rostliny se mohou pohybovat. Pohyby spojené s odpařováním vody se nazývají fyzikální. Tyto pohyby působí i v neživých částech rostliny a některé jsou způsobeny pnutím.
- Různé části rostliny mají odlišnou schopnost sát vodu. Části rostliny mění svůj tvar, např. šišky jehličnanů se za sucha rozevírají, za vlhka naopak zavírají, v důsledku čehož dochází k uvolňování a vypadávání zralých semen.
Postup:
1. Na barevné papíry namalujte květy cca 5 cm veliké a vystřihněte je.
2. Jednotlivé okvětní lístky přehněte přes sebe směrem do středu květu.
3. Květy položte na hladinu vody v PET talíři a pozorujte.
Závěr (obrázek a popis): Popište, co se stalo. Co jste tímhle pokusem demonstrovali?
2. hodina: Kryptografie a tajné písmo
DONESTE SI: 50ML OCTA, 1 BALENÍ JEDLÉ SODY, 1 SÁČEK POTRAVINÁŘSKÉHO BARVIVA
PŘEČTĚTE SI:
Nauka šifrování se nazývá kryptografie (metody utajování smyslu zpráv převodem do podoby, která je čitelná jen se speciální znalostí). Slovo kryptografie pochází z řečtiny - kryptós je skrytý a gráphein znamená psát.
Kryptografie se po staletí vyvíjela k větší složitosti zároveň s lidskou civilizací a mnohokrát ovlivnila běh dějin. Zejména utajení či vyzrazení strategických vojenských informací může mít zásadní vliv. První důkaz o zašifrování zprávy pochází z roku 480 př. n. l. z období řecko-perských válek v bitvě u Salamíny. Do historie kryptografie se zapsal i významný římský vojevůdce a politik Julius Caesar, a to vynalezením šifry, která byla pojmenována jako Caesarova šifra.
Tajné písmo 1, Postup:
- Špejlí napište tajný text nebo nakreslete obrázek octem na papír.
- Nechte dobře zaschnout na vzduchu (papír nezahřívejte!).
- Poté výsledek zviditelníte nad plamenem svíčky (pozor, ať vám papír nechytne)!
Tajné písmo 2, Postup:
- Smíchejte lžíci jedlé sody a lžíci vody v kádince.
- Na papír touto směsí něco napište nebo namalujte.
- Nechte úplně zaschnout.
- Text nebo obrázek se objeví, když jej velmi zlehka přejedete čistým štětečkem namočeným v obarvené vodě potravinářskou barvou.
Odpověz na následující otázky:
- Jak se jmenuje věda, která se zabývá šifrováním?
- Z jakého období pochází první důkaz o využití šifrování?
- Na jakých dvou základních principech funguje odhalování tajného písma?
- Při psaní jste používali ocet. Kde se s ním můžete setkat normálně v domácnosti? K čemu se používá?
- Jdi si vybrat z každé skupiny jeden papír a odhal, co nakreslil nebo napsal tvůj spolužák!
3. hodina: Energie a Foukací raketa
DONESTE SI: FIXY, IZOLEPU, LEPIDLO, NŮŽKY
Energie se nedá vyrobit ani zničit. Energie se přeměňuje z jednoho druhu na jiný. Většina energie, kterou dnes využíváme, pochází ze Slunce. Určitě jste se někdy dívali na vodopády nebo jste si házeli s míčem. Co se v těchto případech děje s energií pohybovou a polohovou? Je pořád stejná anebo se mění?
Příklady přeměny energie:
- Člověk a ostatní živočichové přeměňují chemickou energii v potravě na energii pohybovou.
- Energie potoků a řek - může se jednat o energii polohovou (přehrady) i pohybovou (proudící vodní toky) - pochází od Slunce, neboť díky němu dochází ke koloběhu vody.
- Energie proudícího vzduchu (vítr) - pochází od Slunce, neboť vítr vzniká nerovnoměrným ohříváním povrchu Země. Využívala se od starověku (např. větrné mlýny).
- Hořením se mění chemická energie na teplo.
- Změna tepelné energie na mechanickou - parní stroj, spalovací motory (člověk se ji naučil využívat v 18. století).
- Přeměna jaderná energie Slunce na teplo a světlo. Jadernou energii uloženou v prvcích na Zemi se člověk naučil využívat ve 20. století.
Pomůcky:
2x papír A4, 1x izolepa malá, 1x lepidlo, 1x nůžky, pastelky
Postup:
- Papír A4 rozstřihněte na šířku na 2 poloviny.
- Z obou polovin vytvoříme ruličky (jednu užší a druhou širší) a zalepíme izolepou.
- Ze tří A7 kartiček vytvoříme tři stabilizační křídla. A7 přeložíme na půl a každý volný konec ještě přeložíme zpět
- Stabilizační křídla přilepte na širší ruličku (raketu).
- Na vrchol širší ruličky přiletíme izolepou papírový kornoutek.
- Foukátko (užší rulička) dejte do rakety a silně foukněte.
Můžete soutěžit, která raketa dolétne dál, kdo se lépe strefí na cíl, komu dolétne raketa výš...
Odpověz na následující otázky:
- Jaké druhy energií znáte?
- Uveďte 2 příklady přeměny energie.
- Co je to raketa a kde se s ní setkáte?
- Co umožňuje raketě vzlétnout?
- Co umožňuje vzlétnout papírové raketě?
- Znáte podobné stroje, které fungují na principu změny energie?
4. hodina: Kolik vzduchu vydechujeme?
DONESTE SI: 2L NEBO 2,5L PET LAHEV Z PEVNÉHO PLASTU, PLASTOVOU MISKU O OBJEMU ALESPON 3L
Víš, kolikrát se nadechneš za
minutu při klidovém dýchání? Je to asi 16krát. Při klidovém nádechu a výdechu
se vymění asi 0,5 l vzduchu. Nicméně celková kapacita plic je množství vzduchu,
které jsme schopni vydechnout po maximálním nádechu. Pohybuje se od pěti litrů
u žen po 5,6 litru u mužů. Sportovci mohou vykazovat až sedm litrů. Je
ovlivněna mnoha faktory, jako jsou věk, pohlaví, velikost, trénovanost, ale i
předchozí nemoci plic a životní styl člověka.
To, jak běh udýcháte, v této chvíli závisí na dvou faktorech: kolik vzduchu dokážete nadechnout (vitální kapacita plic) a kolik kyslíku z tohoto objemu dokážete využít (VO2 max). V této souvislosti je nadmíru důležité umět dýchat správně. A to je kamenem úrazu. Většina lidí to totiž neumí.
Všimli jste si někdy, jak to dělají miminka? Dýchají do břicha, pěkně zhluboka. A právě tak byste to měli dělat i vy. Při tzv. bráničním dýchání dokážete nasát vzduch do plic tak zhluboka, že se nezastaví v plicích, ale pokračuje dál až do bránice.
Teď tedy na chvíli přestaňte číst a vyzkoušejte si, jak dýcháte.
- 1. Sedněte si na židli a
narovnejte záda. Položte si ruce dlaněmi na břicho. Zhluboka se nadechněte
nosem a soustřeďte se na to, aby vzduch prošel plícemi až do břicha. Pokud se
vám bříško začne zvedat a tlačit na dlaně, děláte to správně. Výdech má být
dlouhý a ústy.
- 2. Posaďte se a předkloňte se tak,
že vaše hlava bude spočívat téměř mezi koleny. Tentokrát však položte dlaně na
bederní část zad. Opět se zhluboka nosem nadechněte a nechte vzduch projít až
do břicha. Jestliže pocítíte tlak v břišní oblasti a v dlaních rozpínání beder,
dýcháte správně. Výdech proveďte opět ústy.
Vitální kapacita plic
Potřeby - odměrný válec nebo plastová láhev (2,5 l), mísa, limonádové brčko.
Provedení:
- Do plastové láhve postupně přiléváme 5krát 1/2 litru vody a na stěně vyznačíme stupnici objemu.
- Láhev plnou vody umístíme dnem vzhůru do nádoby s vodou.
- Do hrdla zasuneme konec brčka.
- Do láhve vyfoukneme po hlubokém nadechnutí vzduch a změříme objem vydechnutého vzduchu vyfouknutého do láhve.
Jak vydechnete, vzduch z vašich plic se shromáždí v horní části plastové lahve. Čím víc vydechujete, tím více vzduchu láhev naplní a voda z ní se vytlačí ven do mísy. Tím zjistíte, kolik vzduch na jeden nádech vaše plíce pojmou.
Otázky:
- Kolik litrů vzduchu jsi vydechnul? Porovnej se
se spolužáky.
- Jak tvoje plíce získávají více vzduchu při
namáhavé práci? (Změř počet vdechů za minutu, když jsi v klidu a potom, co
vykonáš 10 dřepů.)