9. třída - Organická chemie

20.07.2018

1. Laboratorní práce: Soli

Vypracujte laboratorní protokol. Každý ze skupiny bude mít svůj vlastní! Nesmí tam chybět: název pokusu, jméno, třída, datum, princip metody, použité pomůcky, použité chemikálie (látky), postup, pozorování a závěr. Tento pracovní list i protokoly smíte odevzdávat kdykoliv (na hodině chemie, přinést do kabinetu), poslední možnost je však následující hodinu (3 týdny času). Vypracujte společně následující postup a otázky:

DONES SI: 50ml octa, 1 balení prášku do pečiva 

Chemikálie: ocet, prášek do pečiva, oxid vápenatý, voda

Postup:

  1. Sestavte filtrační aparaturu dle obrázku. Dbejte na detaily!
  2. Připravte si filtr podle návodu. Vložte ho do nálevky.
  3. Než budete pokračovat, nechte si aparaturu zkontrolovat od vyučující!
  4. Připravte vápennou vodu: do kádinky nalijte 50 ml vody a přidejte lžičku oxidu vápenatého.

Zapište chemickou rovnicí přípravu hašeného vápna. Pojmenuj vstupní a výstupní látky chemické reakce.

  1. Vzniklou suspenzi přefiltrujte.
  2. Do baňky nalijte 40 cm3 octa a do balónku nasypte prášek do pečiva.
  3. Balonek s práškem opatrně navlékněte na hrdlo baňky tak, aby prášek zůstal v balónku.
  4. Přidržujte balónek na hrdle a prášek do pečiva nasypte z balónku do baňky. Pozorujte změny.

Prášek do pečiva obsahuje sůl __________________________________ Ten patří do skupiny solí ____________________. Jeho Chemický vzorec je ___________________.

Který plyn se uvolňuje při reakci prášku do pečiva s octem? 

  • Po skončení reakce opatrně sejměte balónek z hrdla baňky a plyn přelijte do připravené misky s vápennou vodou. POZOR!!! Balónek je třeba před sejmutím na hrdle přidržet a zatočit, aby plyn po sejmutí "nevytekl".  Při přelévání upouštějte plyn do kádinky POMALU, aby na Vás její obsah nevychrstl !!!!!!!!!!!!!!

Proč je možné "přelít" plyn do kádinky? ________________________________________________________________

Napiš reakci vápenné vody s unikajícím plynem. Ca(OH)2 + ................ → ..................... + .....................

Pojmenuj vstupní a výstupní látky chemické reakce.

  • Do kuželové baňky zasuňte hořící špejli a pozorujte, co se stane.

Čím jsi dokázal vzniklý plyn z bodu 8?___________________________________________________________________

Nákres a popis do protokolu:

  • filtrační aparatura
  • průběh děje s balonkem navlečeným na kuželové baňce (před a po)
  • děj probíhající v kuželové baňce po vložení hořící špejli (před a po)
  • děj probíhající při reakci roztoku Ca(OH)2 s plynem (před a po)


2. Rozlišení anorganické a organické látky

DONES SI: 50g cukru, 50g soli, 1 citron, 50ml mléka, balení jedlé sody, čajová svíčka

Chemikálie: voda, cukr, roztok chloridu sodného, citronová šťáva, mléko, roztok hydrogenuhličitanu sodného

Postup:

  1. · Na očíslované filtrační papíry napiš tyčinkou připravenými roztoky nápis.
  2. · Po zaschnutí nápisu filtrační papír opatrně nahřívej nad plamenem svíčky.
  3. · Pozoruj, která slova se objeví, a na základě pozorování odvoď, zda použitá látka je anorganická nebo organická.

Výsledky a závěr:

Čím se zabývá organická chemie? 

Jedním z produktů hoření organických látek je___? 

U kterých roztoků se objevil nápis? 

Látky organické jsou: 

Látky anorganické jsou: 

Napiš chemický vzorec chloridu sodného a hydrogenuhličitanu sodného. 


3. Důkaz prvků vázaných v uhlovodících

DONES SI: parafinovou svíčku

Chemikálie: parafinová svíčka (směs uhlovodíků s velkým počtem atomů uhlíků v řetězci), voda, hydroxid vápenatý (vápenná voda)

Postup:

CELOU DOBU BEDLIVĚ POZORUJ, CO VŠE SE DĚJE PŘI TVÉM POČÍNÁNÍ. Nejprve si přečti postup a otázky dole, ať víš, co vše pozorovat.

  • Změř a zapiš pH roztoku vápenné vody.
  • Do kádinky postav svíčku a zapal ji. Kádinku přikryj hodinovým sklíčkem nebo Petriho miskou.
  • Po zhasnutí plamene vyjmi svíčku z kádinky a do kádinky nalij vápennou vodu. Kádinku rychle přikryj hodinovým sklíčkem a její obsah protřepej.

Vypracuj:

  • Jaký je vzorec a jiný název hydroxidu vápenatého? ___________________________________________________________
  • Naměřené pH roztoku je ________________, roztok je tedy kyselý / neutrální / zásaditý (správné zakroužkuj).
  • Co jsou to uhlovodíky? 
  • Svíčka dohoří v důsledku: 
  • Vodík vázaný v parafínu jsme dokázali vizuální kontrolou hodinového skla, na skle se vytvořila _________________________
  • Uhlík vázaný v parafínu jsme dokázali tím, že produktem při hoření parafínu jsou ___________________________________, které lze pozorovat i jako sloupec kouře při zhasnutí plamene.
  • Uhlík vázaný v parafínu jsme také dokázali reakcí s vápennou vodou. V kádince vznikl____________________________

Reakci vápenné vody s plynem můžeme vyjádřit rovnicí:

...............+ ...............→ .............. + .......... (pojmenuj produkty a reaktanty).


4. Jak vyčistit mastnou skvrnu?

DONES SI: Bavlněný hadřík, balení alpy (min 150 m)

Chemikálie: voda, Jar, Alpa, benzinový čistič na skvrny, rostlinný olej, destilovaná voda

Postup:

  1. Na bavlněné hadříky nanes skleněnou tyčinkou několik kapek rostlinného oleje.
  2. Postupně si připrav čistící lázně.
  3. Do první kádinky nalij 150 ml destilované vody,
  4. do druhé 150 ml vody o teplotě 45 °C,
  5. do třetí 150 ml o teplotě 45 °C a přidej několik kapek Jaru,
  6. do čtvrté 150 ml Alpy
  7. do páté 150 ml benzinového čističe.
  8. Do každého z připravených roztoků vlož hadřík s mastnou skvrnou a důkladně tyčinkou zamíchej.
  9. Hadříky opatrně vyndej laboratorními kleštěmi a nechej uschnout.
  10. Výsledky zapiš do tabulky.

Výsledky a závěr:

Ve kterém z čistících lázní se skvrna odstranila?

Přečti si složení na Alpě a vysvětli, proč byla zvolena jako rozpouštědlo?


Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky