9. třída - Organická chemie
1. Laboratorní práce: Soli
Vypracujte laboratorní protokol. Každý ze skupiny bude mít svůj
vlastní! Nesmí tam chybět: název pokusu, jméno, třída, datum, princip
metody, použité pomůcky, použité chemikálie (látky), postup, pozorování a
závěr. Tento pracovní list i protokoly smíte odevzdávat kdykoliv (na hodině
chemie, přinést do kabinetu), poslední možnost je však následující hodinu (3
týdny času). Vypracujte společně následující postup a otázky:
DONES SI: 50ml octa, 1 balení prášku do pečiva
Chemikálie: ocet, prášek do pečiva, oxid
vápenatý, voda
Postup:
- Sestavte filtrační aparaturu dle
obrázku. Dbejte na detaily!
- Připravte si filtr podle návodu. Vložte ho do nálevky.
- Než budete pokračovat, nechte si aparaturu zkontrolovat od
vyučující!
- Připravte
vápennou vodu: do kádinky nalijte 50 ml vody a přidejte lžičku oxidu
vápenatého.
Zapište chemickou rovnicí přípravu hašeného vápna. Pojmenuj vstupní a výstupní látky chemické reakce.
- Vzniklou suspenzi přefiltrujte.
- Do baňky nalijte 40 cm3
octa a do balónku nasypte prášek do pečiva.
- Balonek s práškem opatrně navlékněte
na hrdlo baňky tak, aby prášek zůstal v balónku.
- Přidržujte balónek na hrdle
a prášek do pečiva nasypte z balónku do baňky. Pozorujte změny.
Prášek do pečiva obsahuje sůl __________________________________ Ten patří do skupiny solí ____________________. Jeho Chemický vzorec je ___________________.
Který plyn se uvolňuje při reakci prášku do pečiva s octem?
- Po skončení reakce opatrně sejměte balónek z hrdla baňky a plyn přelijte do připravené misky s vápennou vodou. POZOR!!! Balónek je třeba před sejmutím na hrdle přidržet a zatočit, aby plyn po sejmutí "nevytekl". Při přelévání upouštějte plyn do kádinky POMALU, aby na Vás její obsah nevychrstl !!!!!!!!!!!!!!
Proč je možné "přelít" plyn do kádinky? ________________________________________________________________
Napiš reakci vápenné vody s unikajícím plynem. Ca(OH)2 + ................ → ..................... + .....................
Pojmenuj vstupní a výstupní látky chemické reakce.
- Do kuželové baňky zasuňte hořící
špejli a pozorujte, co se stane.
Čím jsi dokázal vzniklý plyn z bodu 8?___________________________________________________________________
Nákres a popis do protokolu:
- filtrační aparatura
- průběh děje s balonkem navlečeným na kuželové baňce (před a po)
- děj probíhající v kuželové baňce po vložení hořící špejli (před a po)
- děj probíhající při reakci roztoku Ca(OH)2 s plynem (před a po)
2. Rozlišení anorganické a organické látky
DONES SI: 50g cukru, 50g soli, 1 citron, 50ml mléka, balení jedlé sody, čajová svíčka
Chemikálie:
voda, cukr, roztok
chloridu sodného, citronová šťáva, mléko, roztok hydrogenuhličitanu sodného
Postup:
- ·
Na
očíslované filtrační papíry napiš tyčinkou připravenými roztoky nápis.
- ·
Po
zaschnutí nápisu filtrační papír opatrně nahřívej nad plamenem svíčky.
- ·
Pozoruj,
která slova se objeví, a na základě pozorování odvoď, zda použitá látka je
anorganická nebo organická.
Výsledky a závěr:
Čím se zabývá organická chemie?
Jedním z produktů hoření organických látek je___?
U kterých roztoků se objevil nápis?
Látky organické jsou:
Látky anorganické jsou:
Napiš chemický vzorec chloridu
sodného a hydrogenuhličitanu sodného.
3. Důkaz prvků vázaných v uhlovodících
DONES SI: parafinovou svíčku
Chemikálie: parafinová
svíčka (směs uhlovodíků s velkým počtem atomů uhlíků v řetězci), voda, hydroxid
vápenatý (vápenná voda)
Postup:
CELOU DOBU BEDLIVĚ POZORUJ, CO VŠE SE DĚJE PŘI TVÉM POČÍNÁNÍ. Nejprve si přečti postup a otázky dole, ať víš, co vše pozorovat.
- Změř a zapiš pH roztoku vápenné vody.
- Do kádinky postav svíčku a zapal ji. Kádinku přikryj hodinovým sklíčkem nebo Petriho miskou.
- Po zhasnutí plamene vyjmi svíčku z kádinky a do kádinky nalij vápennou vodu. Kádinku rychle přikryj hodinovým sklíčkem a její obsah protřepej.
Vypracuj:
- Jaký je vzorec a jiný název hydroxidu vápenatého? ___________________________________________________________
- Naměřené pH roztoku je ________________, roztok je tedy kyselý / neutrální / zásaditý (správné zakroužkuj).
- Co jsou to uhlovodíky?
- Svíčka dohoří v důsledku:
- Vodík vázaný v parafínu jsme dokázali vizuální kontrolou hodinového skla, na skle se vytvořila _________________________
- Uhlík vázaný v parafínu jsme dokázali tím, že produktem při hoření parafínu jsou ___________________________________, které lze pozorovat i jako sloupec kouře při zhasnutí plamene.
- Uhlík vázaný v parafínu jsme také dokázali reakcí s vápennou vodou. V kádince vznikl____________________________
Reakci vápenné vody s plynem můžeme vyjádřit rovnicí:
...............+ ...............→ .............. + .......... (pojmenuj produkty a reaktanty).
4. Jak vyčistit mastnou skvrnu?
DONES SI: Bavlněný hadřík, balení alpy (min 150 m)
Chemikálie:
voda, Jar, Alpa, benzinový čistič na skvrny, rostlinný olej, destilovaná voda
Postup:
- Na bavlněné hadříky nanes skleněnou tyčinkou několik kapek rostlinného oleje.
- Postupně si připrav čistící lázně.
- Do první kádinky nalij 150 ml destilované vody,
- do druhé 150 ml vody o teplotě 45 °C,
- do třetí 150 ml o teplotě 45 °C a přidej několik kapek Jaru,
- do čtvrté 150 ml Alpy
- do páté 150 ml benzinového čističe.
- Do každého z připravených roztoků vlož hadřík s mastnou skvrnou a důkladně tyčinkou zamíchej.
- Hadříky opatrně vyndej laboratorními kleštěmi a nechej uschnout.
- Výsledky zapiš do tabulky.
Výsledky a závěr:
Ve kterém z čistících lázní se skvrna odstranila?
Přečti si složení na Alpě a vysvětli, proč byla
zvolena jako rozpouštědlo?